לקויות למידה חשוב לדעת

לקויות למידה – מידע שחשוב לדעת

בשנים האחרונות, לקויות למידה יוצאות אט אט מן הצל ואל האור, המודעות ללקויות למידה גדלה אך עדיין ישנן כמה מיס קונספציות נפוצות בתחום. מה הגורם ללקויות למידה ? כמה הן באמת משפיעות על התלמיד ? לקויות למידה , רצוי שאובחנו כמה שיותר מוקדם על מנת לאפשר לסובלים מהם הקלות וסיוע עד כמה שניתן בשלב של גיל צעיר .

מה גורם ללקויות למידה?

למרות מאמצים ניכרים בשנים האחרונות בקרב חוקרים אין תשובה חד משמעית לשאלה זו. ההשערה המקובלת כיום היא שלתופעה של לקויות למידה בסיס נוירולוגי. ישנם חוקרים ואנשי מקצוע המקשרים בין לקויות למידה לבין תורשה, מצוקה בלידה וכדומה, אך בקרב רוב המאובחנים לא ניתן להצביע על סיבה קונקרטית. עם זאת, ידוע כי לקויות למידה לא נגרמות בשל גורמים סביבתיים כמו הוראה לא מתאימה, מצב סוציו – אקונומי קשה וכדומה אם כי יש לציין כי גורמים מסוג זה יכולים להקשות אף יותר על הסובל מלקות הלמידה ולהרע את סיכוייו להתגבר על הלקות .

באיזה שלב ניתן לאבחן לקויות למידה?

מכיוון שלקויות למידה אינן נרכשות ומקורן הוא נוירולוגי, במקרים רבים ניתן לאבחן לקויות למידה כבר בגיל הילדות המוקדמת. עם זאת, לקויות למידה לרוב מאובחנות בתחילת הלימודים אם כי ישנם תלמידים רבים המאובחנים רק בבית הספר התיכון ואפילו בהגיעם רק ללימודים אקדמאיים .

האם ללקויות למידה השפעה מכרעת על הסובל מהן?

ההשפעה של לקויות למידה על חייו של אדם מילדותו ועד לבגרותו קשה לאומדן, ישנם ילדים שלקות הלמידה תשפיע רבות על חייהם וישנם כאלו שלקות הלמידה תהווה לא יותר ממטרד עבורם. ישנם ילדים בעלי לקויות למידה שאינן מאובחנות אך לא מונעות מן הילד להגיע להישגים אקדמאיים גבוהים ואף השתלבות במקצועות נחשבים. מנגד, ניתן לראות גם לא מעט ילדים שלקות הלמידה היא אבן נגף עבורם והיא זו שמונעת מהם להצליח בלימודיהם. רמת ההשפעה של לקוח הלמידה תלויה בגורמים כמו חומרת הלקות, זמן הגילוי של לקות הלמידה, אופיו של הילד, סביבתו, עולמו הרגשי וכו' .