ליקויי למידה אצל ילדים

ליקויי למידה בתחום השפה

ליקויי למידה הם תופעה מורכבת אשר נדרשת עבורה מקצועיות רבה על מנת לאבחן את התופעה וכמובן למצוא פתרונות שונים למזער את הבעיות אשר נלוות אליה. הקשיים המתבטאים במודעות לביטוי יחידות בסיסיות צליליות של השפה הם ליקויי למידה ובנוסף לכך ניתן למנות גם את הקושי בשיום ובתחום מבנה המשפט. קשיים נוספים נגרמים כתוצאה מקושי בעיבוד מידע חזותי המתבטא בקשיים של זיהוי כיוונים – ימין שמאל, למעלה למטה, או קשיים בהבחנה בין צורות שונות – ריבוע עיגול, מלבן אליפסה וכדומה. קשיים אלו אינם קשיים המיוחסים לגיל הנבדק או לרמת האינטליגנציה של או ללקות התפתחותית אחרת.

ליקויי למידה מסוג דיסלקציה

דיסלקציה נחשבת ללקות למידה מאד נפוצה בקרב ילדים ובני נוער. דיסלקציה היא לקות למידה המתאפיינת בקשים של קריאה ואיות, בהבעה בכתב או בעל פה. דיסלקציה מתבטאת בקושי של רכישה התואמת את גיל הקריאה, גם באיטיות הקריאה, בשיבושי קריאה ובקשיים הקשורים בהבנת משמעות החומר הנקרא. בשלבים מאוחרים מתבטא הדבר בהתמודדות חלשה עם טקסטים ארוכים בעלי משמעויות מורכבות.

ליקויי למידה ומוסדות החינוך

מוסדות החינוך מתחשבים בילדים בעלי ליקויי למידה שונים ובמיוחד בבעלי דיסלקציה. מוסדות החינוך ומשרד החינוך מודעים אל ליקויי למידה בקרב ילדים וכאשר תלמיד עבר איבחון ואובחן כבעל לקות למידה הוא יכול לקבל תנאים שיאפשרו לו להתקדם יחד עם בני שכבת גילו למרות הלקות שלו. תנאים אלה קשורים בדרך כלל לבחינות שמאפשרים ללקויי הלמידה לעשות באופן מיוחד גם במהלך הלימודים השוטף וגם בבחינות הבגרות השונות. משרד החינוך אף מממן איבחונים לתלמידים המגיעים ממשפחות עם בעיות כלכליות שאינן יכולות לממן את האיבחון בעצמן.

זכויות נוספות של תלמידים עם קשיי למידה

תלמידים בעלי ליקויי למידה יכולים להיבחן גם בבחינות הפסיכומטריות בתנאים התואמים את לקותם וכך גם תלמידים שכבר לומדים במוסדות להשכלה גבוהה. התאמת משך הבחינה לבעל הלקות היא זכות יסוד של כל תלמיד באוניברסיטה, מכללה, מכינה, מוסד לימודים מקצועי וכל מוסד המוכר על ידי משרד החינוך או משרד ממשלתי אחר. מומלץ לאבחן ליקווי למידה בשלבים מוקדמים ביותר.

אין קשר לרמת האינטליגנציה

אחת הנקודות שחשוב להדגיש היא שאין שום קשר בין לקויות למידה שונות לבין רמת האינטליגנציה של צעירים או מבוגרים. דיסלקציה מפריעה לעיתים ליכולת קליטת אינפורמציה וארגון שלה, אך ממש לא מעידה על יכולת ניתוח, הבנה וקבלת החלטות. במקרים רבים ההיפך הוא הנכון, ילדים דיסלקטיים מגלים יכולות ניתוח יוצאות דופן!